En fed arbejdsplads

Petersen og Nørgaard har begge oplevet verden uden for Forsvaret og uden for Vordingborg Kaserne. De siger samstemmende, at 5 NSE er en fed arbejdsplads. Det er ånden og tilliden til hindanden, der er ingredienserne til at skabe et klima, hvor man glæder sig til at møde på arbejde.

Tekst og fotos: kaptajn Niels Brandt, presseofficer

Begge er transportmænd, der begyndte deres værnepligt andre steder end ved 5 NSE. Petersen aftjente den ved GHR på Bornholm og Nørgaard ved Telegrafregimentet i Haderslev. Inden værnepligten har de begge prøvet forskellige facetter af livet uden for kasernens trygge rammer.

Konstabel Petersen er 28 år gammel og er transportmand i Transportdelingen.

Jeg blev handelsstudent som 19 årig fra Handelsskolen, derefter læste jeg den 2 årige markedsøkonomuddannelse. Bagefter arbejdede jeg hos Kvickly som kassedame og ved Peder Oxe på Gråbrødretorv i København som restaurantleder. Derefter tog jeg på ”kulturelt” ophold som au pair i New York, inden jeg begyndte værnepligten på Bornholm i august 2017. I juni 2018 begyndte jeg HRU ved 5 NSE og blev transportmand januar 2019.

Konstabel Nørgaard er 23 år gammel og er transportmand i Transportdelingen.

Jeg har en HF eksamen. Den blev fejret med arbejde i et år ved 7-Eleven. Derefter rejste jeg rundt i Sydøstasien både alene og sammen med en kammerat. To dage efter jeg kom hjem, begyndte jeg min værnepligt ved Telegrafregimentet i februar 2018. Jeg begyndte HRU’en sammen med Petersen i juni 2018 og blev transportmand i januar 2019.

I dag gennemfører Petersen og Nørgaard det månedlige eftersyn på Transportdelingens køretøjer. Det er en af de tilbagevendende opgaver. Selvom alle køretøjerne er vigtige for, at delingen kan løse sine opgaver, er det de store MAN HX’ere, der er de allervigtigste for Nørgaard og Petersen.

Det er delingens trækdyr, der transporterer hvad som helst rundt i Danmark eller i de missioner, hvor de skal bruges. De er store og tunge i sig selv, og med en lasteevne på 20 tons kan de udgøre i risiko, hvis ikke alt virker som det skal.

Petersen
Vi kontrollerer, at alt virker og fungerer som det skal. Det sker under 1 – 4 eftersynet. Det er det månedlige eftersyn på vores køretøjer. Vi kalder det til dagligt ”1 – 4”, fordi det er opdelt i fire områder. Det er jo en del af vores kerneopgaver, for vi skal jo være helt sikre på, at vores køretøjer virker. Det er lidt ligesom soldatens gevær. Det skal jo også være pudset og smurt, så det altid er funktionsdygtigt. Samtidig laver vi vedligeholdelse og kontrol af løfte-, træk- og surringsmateriel (LTS). Det er ting som sjækler, kæder, krogarme.

Nørgaard
Vores hovedopgave er vores transportopgaver. Det er typisk ”hvid” kørsel med containere. Hvid kørsel er kørsel i fredstid på civile landeveje, og det foregår i hele Danmark. Senest var vi med til at laste ro-ro skibet i Køge Havn med depotmateriel til eFP i Estland. Desuden har FMI bestilt kørsel af printere – i vildskab. Der er last og surring særlig vigtigt, så de ikke vælter rundt mellem hinanden.

Nørgaard
Vi har også taktisk kørsel. Det er en del sjovere. Der får man lov til at lege, selv om det er alvorligt nok. For vi øver os til den skarpe opgave – i mission. Her øver vi føling, bokse og at reagere rigtigt og bruge de rigtige standarder.

En rigtig god arbejdsplads

Nørgaard
Det fede ved at arbejde ved Transportdelingen er, at det er en anderledes hverdag, og man føler sig hele tiden udfordret. Hvis man gerne vil have travlt, så kan man sagtens få travlt. Samtidig oplever man hele tiden tillid fra de overordnede, man får ansvar. Og det er tillid til at opgaven bliver løst. Det gør også, at man udvikler sig meget, som person, og man lærer at stå på egne ben – bare spørg min mor, siger Nørgaard med et smil.

Petersen
Man finder sine grænser, både fysisk og psykisk. Der er jo hele tiden en diskussion, om drenge og piger kan det sammen. Det kan de naturligvis ikke, men det er der bare ikke noget at køre ved. 40 kilo oppakning vejer stadig 40 kilo, bakkerne på Kulsbjerg er de samme som altid, panserkiksene findes ikke i en kvindelig udgave, og vi skal arbejde med 1 – 4 eftersyn af MAN HX ligesom drengene, hvor vi skal vippe førerhuset og efterse vores LTS.

Når vi møder til værnepligten, er der nok ikke mange piger, der har trænet i Fitness centre og opbygget stor muskelmasse, som drengene kan, men til gengæld har vi arbejdet med vores kondition. Det opvejer det nok ikke helt, men jeg har endnu ikke opgivet at gå med min oppakning. Det er her MFT giver rigtig meget mening.

Nørgaard
Vi går trætte og glade i seng om aftenen, og der er langt færre dårlige dage end ude i det civile. Der er en god ånd og en fed humor i delingen, og så er vi krydsede på en god måde med en blanding af nyuddannede og erfarne. Det gør også, at vi kommunikerer let med hinanden.

Vi kan frit spørge en erfaren kollega om noget. Faktisk kan vi gå til alle også førerne eller chefen. De er meget nede på gulvet.

Det eneste, der er lidt nederen, er faktisk uden for kasernen, når vi møder nogle fra de andre regimenter. Der lever begrebet ”mug-barret” stadig, selv om de måske godt ved, at de ikke kan gøre ret meget i krig uden os. Vi er jo en vigtig del af forsyningskæden, og vi er til for de andre. Det tænker de måske bare ikke så meget på.

Petersen
Ens kolleger ved 5 NSE betyder alt, og man glæder sig til at møde alle, når man kommer tilbage fra ferie. Man bliver helt glad, for man møder en ægte interesse for, hvad man går rundt og laver.

Nørgaard
Man er også i konstant udvikling. Vi skal igennem en hel del kurser inden vores udsendelser. Der kommer det til at betyde meget, at man er studievant og har det godt med prøver og eksaminer. Dér er det også vigtigt at have noget gå-på-mod og ikke bliver skræmt af prøverne, for så er der en stor gevinst bagefter, for man kan jo også bruge det hele i det civile.

Hverken Petersen eller Nørgaard går med nogle aktuelle planer om at søge ud til det civile. Der begge rigeligt udfordrede ved Transportdelingen. Begge er varslet til at skulle udsendes i mission. Petersen er varslet til at skulle til Estland med eFP, hvor hun skal være depothjælper, mens Nørgaard er varslet til at skulle til OIR, hvor han skal være termhjælper.